Monday, December 27, 2010

Pandangan ke Belakang



Masih terngiang di minda aku kata-kata guru physicsku, "Sir kalau boleh tengok kamu semua dapat berbakti untuk ISLAM sudah cukup..." dan kata-kata guru chemistryku, "Bagi teacher, kamu semua dapat beramal dan faham semua ilmu yang teacher dah cukup...teacher dah cukup berbangga dapat mengajar orang menghafal al-Quran".(dipetik dari sahabat)
 
Tidaklah saya ingin terlampau banyak mencoret perkara ini.Tapi kadang-kadang kita terpaksa jua meluah,bukan menyesal tapi menyedarkan.Bukan hanya untuk sahabat,juga kepada diri saya.Suatu lumrah yang biasa berlaku.

Kata-kata dari tenaga pengajar ini saya coretkan sebagai sandaran dan pengikat diri pada masa hadapan.Menjaga diri agar tidak lari dari perjuangan yang sebenar.Supaya Jannah menanti di hadapan.Supaya kita tidak menyesal di masa kemudian.

Mari kita lihat,pandangan ke belakang itu penting,sebabnya seperti yang saya nukilkan di atas.Tetapi lain pula halnya jika kita melihat ke belakang kerna menyesal dengan apa yang berlaku sekarang.Seolah-olah menyalahkan masa yang telah berlalu.Itu hanya akan menyebabkan kita jatuh dan berdendam pada waktu.

Ramai orang yang berkata”aku menyesal kerna tidak betul-betul belajar pada masa lalu,”yang lain pula”Mengapalah aku tidak menjaga perhubungan aku dengan teman-teman dengan sebetulnya?”.Ayat-ayat penyesalan,yang menambah kesedihan dan tidak membawa kepada kemajuan.

Tetapi itulah realiti yang berlaku kepada kebanyakan daripada kita.Mengapa kita kita jadikan ia sebagai pedoman untuk teruskan kehidupan.Sepertinya”Aku pernah gagal di Menengah,aku tidak akan gagal di university!”-“Aku pernah tidak mengerti ukhwah itu dengan sebenarnya,aku perlu perbaiki sekarang,bagaimana?Jangan putus hubungan dengan TEMAN SEPERJUANGAN!”.

Kembalilah pada kehidupan,perkara seperti ini biasa berlaku,ia akan juga berlaku kepada manusia tidak kira siapa,Perkara ini akan terus menjadi ulangan dalam diri kita.Tetapi sentiasalah beringat,jika ini berlaku,segeralah merasionalkan diri anda!!!

                                                                                                Amir afham,
                                                                                                11.21.a.m,
                                                                                                27 Disember 2010 

No comments: