Sunday, January 23, 2011

Takut + Takut = Sedikit Berani

Formula yang aku dengari ketika menyertai satu program.Kelihatannya tidak bermaksud,tapi isinya sebenar begitu mencucuk .Tetapi ramai yg tidak sedar. Tak ramai yang peduli.Ketika ini.Kerna semuanya sibuk dengan duniawi sendiri. Harapnya formula yang dihurai dapat menarik akhirat kita sekali disamping duniawi.

Takut adalah perasaan yang fitrah.Sama seperti perasaaan yang lain.Takut adalah suatu fitrah yang tidak pandai saya huraikan, tapi bila dikatakan,semua mengerti.Perasaan ini sentiasa mengekori,kemana sahaja kita berjalan,bergerak dan berlari.Sentiasa mengekori.Mengapa?Kerna itu sifatnya.

Takut wujud ketika manusia itu keseorangan.Menyelinap masuk menjadi peneman.Menyenbunyikan keberanian.Sehingga pengecut kelahiran.Sinonimnya sifat ini dengan Kita.Manusia.

Tapi,Islam mengajar kita satu formula:
  
                         Takut + Takut = Sedikit Berani


Satu formula yang berlawanan.Tidak seperti yang lumrah.

Renungkan,seorang yang PENAKUT pabila keseorangan pastinya sentiasa ketakutan.Lain pula halnya bila seorang yang PENAKUT  bila bersama dengan PENAKUT yang lain pastinya menjadi sedikit berani. Konsepnya?

                         "UKHWAH DI DALAM JAMA'AH"


Agama mengajar seseorang untuk hidup didalam jemaah.Hatta jika kita hidup bertiga,Nabi s.a.w mengajar untuk  kita melantik seorang ketua.Kerna jamaah itu perlu seorang pelopor untuk bergerak.Apabila ramai si penakut(macam saya.mungkin) di dalam satu jemaah.Maka semuanya akan menjadi berani.Tidaklah saya kata manusia penakut semuanya.Tapi Takut itu perasaan fitrah,tidak boleh kita lari daripadanya.Itulah kita disandarkan Baginda untuk hidup berjamaah.

Jemaah  beerti keseorangan jika tiada ukhwah.Tetapi menjadi ramai jika berukhwah.Sepertinya,kawasan kejiranan kita.Bertapa ramainya jiran,tetapi semuanya tak kenal.Kita seperti hidup berseorangan.Itulah MANUSIA.

Saya tidak ingin panjangkan perkara ini.Cukuplah sekadar konsep untuk kita sendiri berfikir.Cuma yang perlu diingat adalah hidup JEMAAH itu ajaran agama!


amir afham,
12.48.p.m.,
23 Januari 2011.

1 comment:

Unknown said...

buat jahat berjemaah pun tak boleh.haha.