Sunday, April 3, 2011

PERINGATAN BUAT YANG LUPA

[Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi". Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): "Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?". Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya"}.-Al-Baqarah:30


Salam ukhwah buat sahabat tercinta,biar kita kurang mengenali tetapi biiznillah ukhwah kita tetap terjalin pabila kita redha dengan jalan sebagai seorang mukmin dan muslim di muka bumi Tuhan ini.





Sahabat,
Kita selalu alpa,leka,sentiasa melari pabila kebenaran dihulurkan,samada lembut ataupun sedikit keras caranya.Tapi itulah kita.Sejajar dengan keraguan yang ditimbulkan ciptaan Allah sebelum kita-malaaikah,tika Tuhan itu hendak menciptakan,tapi itulah keadaannya.


Satu perkara yang acap berlaku tika manusia itu kecewa(sebenarnya itulah diri ini,Ya Allah!aku memohon padaMu atas segala alpa yang ku lakukan tika ujianMu ini menimpa),mereka lupa rabbNya,dengan alasan KECEWA,Ya Allah!Teruknya manusia ini.


Hanya dengan alasan kecewa,manusia lupakan Tuhan,amanah kehidupan dan lainnya.Tidak terkira nikmat Tuhan,sentiasa disalurkan walau kita telah melupakan akan Dia.Tapi,itulah manusia.Penuh dengan kecewa.Tidakkah kita sedar,Siapa kita?Apakah kita?Dimanakah kita?





Sedarlah,kita ini khalifah bumi TUHAN,lelaki dan wanita,serupa semuanya.Punyai tanggungjawab.Kecil atau besar,masihlah tanggungjawab,sesuai dengan ketentuan Tuhan.Bukankah tukang sapu sampah itu juga khalifah?Membawa tanggungjawab tunjuk kepada manusia bagaimana caranya menyapu sampah,supaya bersih dunia ini!!Tapi sayang,ramai yang menghinakan.


Sejujurnya,aku betul-betul kesal dengan apa yang kulihat ini,sekesal tika aku juga terperangkap dala situasi ini.Tapi mujurnya,berkat Tuhan,aku sedar kembali,Hamdalah ku panjatkan.Dengan kesedaran inilah aku menulis.Supaya aku dapat untuk cuba memberikan kesedaran kepada mereka yang masih alpa.Supaya Tuhan dapat menerima taubatku atas kealpaan itu.Dengan cara yang kulakarkan.Biarpun sikit huraiannya,moga cukup untuk menyinggah walau sejenak di pemikiran.


amir afham,
12.58.a.m.,
3.4.2011.













































































































No comments: