Thursday, December 30, 2010

Mati itu pasti..

"Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam surga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan." (Ali Imran :185)

Assalamualaikum..,

Salam mahabbah., salam ukhwah..
Apa khabar sahabat2 ku...,?? Apa khabar Iman kalian??Saya hrp semuanya dlm keadaan sihat hendaknya.., otak cerdas., badan cergas.., Iman Mantap.., InsyaAllah...

So., kali ni sy nak bicara serba sdikt tentang kematian.., emm., tp sblom tu sy nak mohon ampun sbb sy pon x de lah byk sgt ilmu di dada tp sy akn kongsi srba sdikit apa yg sy ada... bley kn??

Baiklah.., Allah S.W.T tlah menyatakan dlm Al Quran bhw stiap yg bernyawa itu pasti akn mati dan cara kematian stiap manusia itu tlh pun Allah ttapkan di Luh Mahfuz..,

" Kami telah menentukan kematian di antara kamu dan Kami sekali-kali, tidak dapat dikalahkan,"  (Al Waqiah :60)

Dan semestinya stiap individu Muslim itu pasti menginginkan kematiannya di dalam Islam dan Iman..tetapi, bagaimana kita ingin memastikan kematian kita nanti dalam Iman atau Kufur? Ya, pastinya jwpnnya dgn berbuat amal ibadah sebanyak-banyaknya dgn penuh keikhlasan dan ketakwaan..

Akan tetapi, adakah jika seseorg muslim itu banyak brbuat amal ibadah di dunia dia pasti akan mati dlm iman??Pernahkh kita trfikir?Rentetan itu.., sy ingin berkongsi sbuah cerita teladan untuk diambil pgajaran bersama..,

Pd suatu ketika di zaman dahulu.., ada seorang ulama' yang sgt terkenal dgn amal ibadahnya(x igt nama), beliau amat rajin beribadah pagi dan petang,siang dan malam  tanpa henti.Beliau juga sorang yg banyak ilmu pgtahuan shinggakn pnduduk kmpung sgt mghormati beliau.Dan pastinya musuh Islam yakni Iblis Laknatullah juga sgt mncmburui beliau dan berhasrat ingin menghasut beliau.Maka bermulalah misi Si Syaitan ini,Si Syaitan pun lalu menyamar sbg seorg pemuda dan pergi ke rumah Ulama' itu. Si syaitan memberi salam, tetapi tiada respon.Ini kerana Ulama' itu terlalu khusyu' dgn ibadahnya. Setelah banyak kali memberi salam, barulah Ulama' itu membalas salam Si Syaitan. Si Syaitan pun berkata, "wahai tuan , saya ingin tinggal bersama tuan dan menuntut ilmu drpd tuan." Ulama' itu membalas, " maafkan aku wahai ank muda , tetapi aku bimbangi sekiranya aku mnerimamu, ibadahku trganggu." Namun Si Syaitan tidak mengalah, dia memujuk Ulama' itu. Setelah  dipujuk, Ulama' itu bersetuju. Maka tinggallah si Syaitan dgn Ulama' itu. Sepanjang 'berguru' , Syaitan cuba menghasut Ulama;' itu dgn berbagai cara, tetapi kekuatan iman Ulama' itu menggagalkan rencana Syaitan. Sehinggalah suatu hari, Puteri Raja negara itu jatuh sakit. Si syaitan mendapat satu idea. Syaitan itu pun pergi berjumpa dgn putera raja . Dia memberitahu putera raja bahawa terdapat sorg Ulama' yg bleh mngubati sakit si puteri. Lalu putera raja pun pergi berjumpa dgn Ulama' itu.Pada mulanya, Ulama' itu tdk bersetuju tetapi kerana dibimbangi dimurkai Raja, beliau terpaksa bersetuju. Maka sebuah pondok pun dibina di hadapan rumah si Ulama' itu. Ini adlh utk memudahkn proses rwtn trhdp puteri itu. Si syaitan berpuas hati krn rencananya hmpir brjaya. Pada suatu pagi, ketika Ulama' ingin mmbuka tingkap rumahnya, beliau trpndg si puteri sdg mnyalin pakaian, beliau pun beristighfar dgn pnuh penyesalan, ketika inilah si Syaitan mnjalankn tugasnya. Di saat iman Ulama' itu goyah, Syaitan menghasut Ulama' itu. Atas hasutan Syaitan, si Ulama' pun  tnpa sedar tlah mlakukan suatu kmungkaran yg sgt hina.Di saat Ulama' itu ingin memuntahkan nafsu serakahnya, tiba2 dtg putera raja lalu dibunuhnya Ulama' itu. Maka, berakhirlah riwayat hidup si Ulama' yg tlh brtahun2 mgabdikan diri kpd Allah S.W.T dlm keadaan yg sgt hina.Semoga Allah mmbrkati beliau. Amiin.

Begitulah kisah seorg Ulama' yg sgt taat kpd Allah namun tumpas pd hasutan Syaitan dan dorongan nafsu sndiri. Sebaliknya pula pd kisah seorg pmuda yg tlh mmbunuh 100 org. Emm.. sy yakin pasti stiap org sdah pun mndgr kisah ini kn?Jadi, bdasarkn kdua2 kisah ini.., dptlah kita konklusikan bhw tdk smestinya sorg hmba yg kuat bribadah itu akn mati dlm iman.., dan jga tdk smstinya seorg yg byk mlakukn dosa itu akn mati dlm kufur.Oleh itu shbt2ku,.. kita haruslah sntiasa mengisi ruang2 masa hidup kita di dunia dgn amal ibadah yg bertrusan krana kita tdk tahu bgaiman cra kmatian kita dn bila ajal akn mnjmput. Siapa tahu, ketika kita mlakukn kmungkaran, di saat itulah nyawa kita dicabut. Na'uzubillahiminzalik.,,.

Jadi shbt, sbgi tazkirah utk anda dn sy sndiri.., hidup kita ini ibarat brada di dalam suatu kwsn dimana stiap gerak geri kita even gerak hati kita pun diawasi stiap detik .Ingatlah shbt, Allah itu Maha Melihat.,, Dia sntisa mmrhatikn hmba2nya stiap detik dan tdk trlps walau satu tndakn .Oleh itu, kita haruslah mnetapkan dlm fikiran kita bhw kita ini sntisa dperhatikn.Maka, stiap tndak tanduk kita mstilah dlakukn dgn pnuh brhati-hati.Sbg cnth, kita brada di dlm pasaraya, kita mngtahui bhw ada cctv yg sntiasa mmrhatikn tndakn kita. Maka, adkh kita ingin mlakukan prkr yg tdk senonoh wlupun tdk dilihat org lain? Mestilah tidak, bukan?Pastinya kita akn mngawal tndakn kita krn kita tahu bhw kita sdg dperhatikn.Emm.. bgitulah juga sy samakan dgn hidup kita. Jika kita sntiasa mmikirkan bhw Allah adlh cctv yg mmrhatikn kita di dunia cuma Allah lbih brkuasa, Dia bkn shj mmrhatikn pd yg zahir ttp juga pd yg batin, kita pasti akn sntiasa mlakukan amal ibadah dgn pnuh ksungguhan,kn? So, set in your mind that you're always been watched and InsyaAllah the Allah blessings are yours..

Hmm.., jadi shbt2,sy brhrp smoga kita sntiasa brada di dlm kbrkatan Allah S.W.T dan smoga Allah mematikan kita dlm Iman.InsyaAllah...Sblum tu,maafkan sy jika ada ksilapn di dlm post ini.., krn sy juga hamba Allah yg tdk akan prnah smpurna..,tp sy brhrp smoga shbt2 dpt mgmbil srba sdikit pgjarn krna hanya ini yg sy mmpu lakukn utk sama2 mengmbgkn agama Islam.InsyaAllah.



Dan kamu tidak menyalahkan kami, melainkan kerana kami telah beriman kepada ayat-ayat Tuhan kami ketika ayat-ayat itu datang kepada kami. (Mereka berdoa): "Wahai Tuhan kami, limpahkanlah kesabaran kepada kami dan wafatkanlah (matikanlah) kami dalam keadaan berserah diri (berserah sepenuh hati kepada-Mu)."
(Surah Al-A'raaf, ayat 126)





Turn to Allah
He's never far away
Put Your trust in Him and pray
O Ya Allah
Guide my steps
Don't let me go astrays
You're the only one
to show me the way.,..
Show me the way~

~With Love~
1.22/30.12.10







No comments: