Thursday, December 23, 2010

Perpisahan sesuatu yang pasti...

"Quran yang pelu dijaga,jangan lari darinya,"
       Bukan senang untuk menahan perasaan ini.Jujur,nasihat ini sentiasa menjadi pagar keatas saya.Nasihat yang datang dari seorang yang amat saya hormati.Kata yang datang pabila kami masing-masing akan berpisah,waktu bertemu kembali?Hanya DIA yang tahu.
    
        Mungkin pertemuannya ketika mengambil slip peperiksaan kelak,mungkin juga suatu masa yang tidak terjangka atau mungkin tiada langsung rezeki yang diberikan olehNya untuk bersua.

         Gelogak jiwa mengingati saat itu,perjuangan bersama dalam jangka yang lama amat bermakna bagi saya.Bukan senang untuk membentuk suatu kumpulan diatas satu ikatan,tetapi kami berjaya.Kuncinya? Iman dan Ikhlas(mungkin,anda sendiri perlu mengkaji).Tetapi kini kami akan berpisah.Semuanya.

         Kita selalu bersedih akan 'ini',tetapi sejauhnya jika direnungkan,banyak perancangan Tuhan daripada itu,semuanya adalah yang baik samada untuk diri maupun mad'u disekeliling.Renungkan hikmahnya,mungkin ke atas kami hikmahnya banyak.Tarbiah yang disemai walaaupun tidak penuh tetapi cukup untuk membawa masyarakat sekeliling. Renungkan,apabila jiwa yang tersemai ini bertebaran  di atas 'tanah' bukankah akan terjalan  dakwah islamiah itu?Khabarlah wahai sahabat seUkhwah!

          Saya juga menyayangi ikatan yang dibentuk oleh Ukhwah ini,sungguhnya.Jujurnya dengan ia saya menilai dunia.saya belajar,bermacam perkara.Samada menilai manusia,mencari asbab sesuatu perkara dan befikir akan ketentuanNya.

           Jujur dari jiwa wahai sahabat,saya merindui saat kita melalui bermacam perkara,Ketika ini baru rasanya,saat sama-sama berjuang(peperiksaan ataupun apa-apa yang kita perjuangkan bersama,yang ku rindui adalah yang 'muktakhir' ini),berkumpul dan bergurau senda serta segalanya tentang kita.

           Tapi itu tinggal kenangan dan menjadi penguat tika kita terasa keseorangan dan kesedihan juga ketika kita tercari kembali erti kehidupan(Jauhkanlah Ya Allah kami dari perkara spt ini).

           Bergeraklah dengan jiwa yang baru dan ingatlah asalan hati kita adalah SATU,tercerai hanya untuk ad-deenMu.Moga diberkati perjuangan itu.Uhibbukum FilLLAH!!

                                                                                                                                        Amir Afham,
                                                                                                                                        11.03.a.m.
                                                                                                                                        23 Disember 2010

*Luahan yang saya luhurkan khas untuk sahabat seperjuangan,3rd Batch of Maahad Tahfiz Sains Tanah Merah Kelantan.(since 2006)

1 comment:

BintangHati said...

Ukhwah Fillah Abadan Abada..,
Ukhwah yg dijalin atas nama Allah itu psti akn brkkaln slama-lamanya aslkn ia disertakn dgn keimanan dan keikhlasan~hu3..