Wednesday, December 29, 2010

Sunyi dan Sepi

Dua kalimah yang seerti maksudnya dan selalu diletakkan bersama.Saya renungkan ia.Semenjak dua ini saya sentiasa berperasaan ini.Cuba mencari puncanya,tetapi masih kabur.Itu adalah keadaan saya sebelum malam ini.Bila kita sentiasa menghamba kepadaNya jawapan pasti diterima.

Itulah jawapannya.Sebelum malam ini,saya merasakan sepi itu mungkin disebabkan terpisah dengan teman ukhwah,tidak bersekedudukan bila melakukan sesuatu perkara,tidak lagi bergurau senda dengan teman yang biasa ataupun selainnya.

Tetapi bila kita rujukkan kembali,adakah dengan kehadiran 'mereka' kita merasa sentiasa terhibur?merasa bahawa jiwa diisi?merasa bahawa hidup dilengkapi?Mungkin jawapannya YA.Tetapi 'YA' ini terlampau kecil kecil asbabnya untuk rujukkan alasan kepada sepi dan sunyi.

Kita sentisa melupai bahawa jiwa ini sepi kerna tidak diisi.Jiwa itu bukan 'nyata' seperti tubuh yang merasa lega pabila mendapat makanan ketika lapar,tetapi sepi dan sunyi adalah maya yang sentiasa berkait dengan Jiwa dan ruh kita.

Itulah punca sebenarnya,saya tidaklah mengatakan bahawa sebab yang lain bukan puncanya,tetapi ia terlalu kecil iuntuk dibandingkan dengan ini.

Ruh yang tidak sentiasa diisi dengan 'makanan' yang sepatutnya pasti akan sunyi kerna tidak diberi makan oleh pemilik ruh.Ia pasti akan sunyi.Dengan pemberian makanan oleh pemilik ruh itu barulah ruh akan merasa terjaga dan terhibur.Maka ruh tidak akan sunyi dan diri sesorang juga pasti akan terhibur.Yakinlah bahawa Tuhan pasti akan menghiburkan mereka yang sentiasa
rapat denganNYA,yang menjaga hubungan denganNYA dan yang sentiasa menjagaNYA.

Yakinlah untuk mengubat SUNYI dan SEPI!!!!!

                                                                                                                           amir afham,
                                                                                                                           12.40.a.m.,
                                                                                                                           29 Disember 2010.

No comments: